Jdi na obsah Jdi na menu
 


Co se u nás děje

1. 11. 2018

Vítáme Vás v rubrice, co se u nás děje. Můžete tedy nahlédnout pod pokličku naší třídy a zároveň se seznámit s písničkami a básničkami, které se během roku společně učíme.

Prosinec u Sluníček

První prosincové dny nás navštívili Mikuláš, anděl a čert. Připravili jsme si pro ně písničku s tanečkem –

ČERTOVSKÁ POLKA

Když se čerti rozhněvali, kopytem si dupli,

Kožichy si vyklepali a pak pěkně hupli.

Ocasem si zatočili jen tak bez okolků,

Tancovali vpravo vlevo tu čertovskou polku.

 

Četli jsme si příběh o svatém Mikuláši a jeho kouzelné berli, která udává směr cesty k dětem. Rovněž příběh o Andílkovi a Vymydleném čertovi. Poznávali jsme charakterové vlastnosti těchto postav. Vytvořili jsme prostředí nebe a pekla. Zahráli si na čertí rej spojený s hodem brambor do hrnce, prolezením strachového pytle, stavěním ohně z polínek a jeho následné přeskakování, váleli jsme sudy a skákali přes lano.

Také jsme splnili pekelné úkoly:

stavba věže z kostek (dle předlohy)

losování předmětů z hrnce a hledání totožných věcí v prostorách MŠ

házení určeného počtu brambor do hrnce (jednoduché početní představy do 3)

ozdobili jsme Mikulášovu berli a procvičili tak jemnou motoriku

zjistili jsme, co plave na hladině vody a co se potopí

Dle volby děti malovaly čerta, nebo vyráběli Mikuláše či anděla. Obtiskli jsme brambory na pytle pro čerty. Naučili jsme se novou básničku s pohybovým ztvárněním –

 ČERTÍCI

Dupy, dupy, dupáníčko, to je malé zlobeníčko.

Jako čerti v pekle, chováme se vztekle.

Dupeme, skáčeme, tleskáme, děláme blll.

Teď si pěkně lehneme, už se ani nehneme.

Pojedeme na kole, dojedeme ke škole.

Tam se pěkně posadíme a hezky se pohladíme.

Čerty v pekle necháme, tlesky, tlesky, tleskáme.

S přicházejícím adventním časem jsme vyzdobili prostory školky. Přijďte k nám 12.12. nasát vánoční atmosféru na naše netradiční sváteční setkání. Provedeme vás, i vaše děti adventní spirálou, kde můžete jít až do nitra své duše. Společně si vyrobíme vánoční dekoraci a třeba vás čeká i malé překvapení.

Listopad u Sluníček

S listopadem přichází mimo jiné i svátek svatého Martina. Naslouchali jsme legendě o svatém Martinovi s důrazem na hodnotu přátelství.

Zpívali jsme písně:

Já mám koně vraný koně

Okolo Třeboně

Píseň o svatém Martinovi

Martin jede na koni, podkůvky mu zazvoní,

hop, hej, na koni, podkůvky mu zazvoní.

Náhle vidí chudáka, jak se choulí, naříká,

hop, hej, chudáka, jak se choulí, naříká.

Martin dobré srdce má, žebrákovi svůj plášť dá,

hop, hej, srdce má, žebrákovi svůj plášť dá.

Martin lidi miloval, mnoho dobra vykonal,

hop, hej, miloval, mnoho dobra vykonal.

Na svatého Martina, kouřívá se z komína,

hop, hej, Martina, kouřívá se z komína.

Na svatého Martina, zima už nám začíná,

hop, hej, Martina, zima už nám začíná.

Na svatého Martina, bude dobrá peřina,

 hop, hej, Martina, bude dobrá peřina.

Martin, svatý Martin

Martin, svatý Martin,

jeho kůň ho vede směle v dál,

jen sníh a vítr jej provází.

Svatý Martin jel,

v srdci radost měl,

jeho tělo jen plášť měkce hřál.

Už šeří se a fouká

Už šeří se a fouká a vítr si píseň brouká.

Martine, sviť lucernou, ať můžem kráčet za tebou.

Přátelsky nás obejmi a pod svou náruč vezmi,

Martine, sviť lucernou, ať můžem kráčet za tebou.             

Zahráli jsme si hry zaměřené na prosociální cítění:

Kdo k tobě patří – utváření dvojic hledáním shodných polovin pláště (podkov)

Koho Martin přikryl pláštěm? – hledání, kdo je schovaný pod pláštěm

Půjčíš mi šátek, prosím? – hra zaměřená na nezjištnou pomoc

a hry zaměřené na pohybové ztvárnění – Dýně a svíčka, překážkové dráhy, nácvik klusu jako koníčci.

Společně jsme vydlabali dýně jako lucerničky a ozdobili vámi přinesené sklenice. Společně jsme se setkali na Svatomartinském průvodu, kde jsme lucerničkami symbolicky svítili Martinovi na cestu.

Průvodem jsme svatého Martina opustili a přenesli jsme se do lesa. Nebyl to však les ledajaký, byl plný zvířátek, stromů, vůní a zvuků a provázel nás v něm skřítek Paleček.

Naučili jsme se rozpoznat zvířátka, která v něm žijí. Vyzkoušeli jsme si chůzi v pohádkovém lese, kde se každý chová tiše, aby nevyplašil zvířátka. Prošli jsme temným houštím (strachový pytel), přešli po kládě (lavička) vedoucí přes potůček, skákali jsme přes kaluže (skok snožmo do kruhu a vně) a také jsme šli po špičatých kamenech (hmatový ježci).

Tančili jsme na píseň V jednom lese od Míši Růžičkové.

Zpívali písně o zvířátcích z lesa: Běží liška k Táboru, Sedí liška pod dubem, Na tý louce zelený

Veverka čiperka

Veverka čiperka sbírá sladká jadérka.

Nosí si je do pelíšku, oříšky a velkou šišku.

Veverka čiperka sbírá sladká jadérka.

Hop a skok, hop a skok, veverčák s ní drží krok.

Po hostině lousky, lousky, zálibně si čistí vousky.

Veverka čiperka sbírá sladká jadérka.

Myška tanečnice

Měl jsem myšku tanečnici,

tancovala po světnici.

Byla černá a bílá,

každému se líbila.

Když jsem přišel ze dvorečka,

točila se do kolečka.

Dupla tam a dupla sem,

mrskla fouskem pod nosem.

Zatočila ocasem.

Napodobovali jsme chůzi zvířat. Naučili se nové básničky s pohybovým ztvárněním:

MEDVĚD

Brum, brum, brum, medvěd staví dům.

Nejdřív stěny, potom střechu, pak se schová do pelechu.

Brum, brum, brum, medvěd staví dům.

MYŠKA

Tančila myška, tančila,
až se jí hlavička točila.
Sedla si, zdřímla si, ale jen málo,
poslyšte, co se jí zdálo:
Jak kočka hřbet protahuje
a sluníčko krásně svítí,
jak vrabeček poskakuje,
a všude je plno kvítí
a všude je plno krásy,
větřík s vlásky pohrává si.
A v tom něco uhodilo
a tu myšku probudilo.

STOJÍ, STOJÍ STROMEČKY

Stojí, stojí stromečky, mají pěkné domečky.

Na nich listy, jehličí,

ať tu nikdo nekřičí.

 

Relaxovali jsme za poslechu zvuků lesa.

Zahráli jsme si hry:

Na semínka – hra zaměřená na prostorovou orientaci a pohyb v prostoru

Na veverky – prosociální hra zaměřená na přijmutí kamaráda, podání ruky a spolupráci

Procvičili jsme logické myšlení přiřazováním potravy zvířátkům a zároveň procvičili jednoduché početní představy do 3 (např. Dej každému prasátku jednu bukvici.) Poradili jsme si s myšlenkovými operacemi (např. Jak to uděláme, aby měly všechna zvířátka stejně žaludů?). Naslouchali jsme pohádce Boudo, budko a loutkovému ztvárnění a poté jsme ji sami zdramatizovali.

Namalovali jsme pelíšky pro zvířátka a také jsme je v herně postavili. Poté jsme si na zvířátka spontánně hráli. Také k nám přijel pan hajný z lesů Tábor s moc hezkým programem.

Pozorovali jsme proměny přírody. Konec podzimu přinesl i první sníh, a tak jsme neváhali a pustili se do venkovních radovánek.

Říjen u sluníček

V měsíci říjnu nás stejně jako ostatní třídy zcela pohltil projekt Jabkohraní.

Nejprve nám skřítek Paleček vyprávěl krásnou pohádku O posledním jablíčku, na jejímž konci jsme si stejně jako zvířátka v lese rozdělili jedno jablíčko a každý z něj jeden kousek snědl. Rovněž jsme se naučili půjčovat si hračky za pomoci prosociální hry „ Půjčíš mi jablíčko?“.

Procvičili jsme barvy, pomocí třídění barevných víček pomocí šablon jablíček, které byly položeny před proutěnými koši, kam se ukládala stejně barevná jablíčka (víčka). Také jsme dělali pokusy s mícháním barev. Pomocí jablíček jsme pochopili, co vše je kulaté a zahráli si hry na hledání kulatých předmětů ve třídě. Šlo nám to náramně! Výtvarné cítění jsme ukázali při výrobě košíčků s jablíčky. Zjistili jsme, na jakém stromě jablka rostou, kde je můžeme koupit a odkud se k nám dostanou. Rovněž jsme byli pekaři a upekli jsme jablíčka v župánku. Moc nám chutnalo a doufáme, že i Vám. Hráli jsme hru na Kompot nebo složili rozstřihaná jablíčka do původního tvaru. Celým projektem nás provázela písnička Měla babka čtyři jabka a Koulelo se, koulelo.

Také básničky doprovázené pohybem pro snazší zapamatování:

OVOCE                                         

Ovoce už dozrává,

vítr si s ním pohrává.

Houpá hrušky, houpá švestky,

houpá také jablka – malá i ta veliká.

Houpy, houpy, hou,

houpají se, nespadnou.

SAD

Máme dobrou náladu,

poběžíme do sadu.

Natrháme jablíčka,

kulatá jak klubíčka.

Ještě hrušky natrháme

a už plný košík máme.

KUTÁLENÍ

Jablíčko se skutálelo,

vůbec nic to nebolelo.

Podívejte, jak se koulí,

nemá ani jednu bouli.

Kutálí se, kutálí -

to jsme se mu nasmáli.

ČERVÍK A JABLKO

Spadlo jabko do trávy,

tlesk, plesk, bum.

Červíčkovi na záda.

Tlesk, plesk, bum.

Červíček se strašně lekl,

tlesk, plesk, bum.

A jablíčko za to snědl.

Tlesk, plesk, bum.

 

Děkujeme, že jste se v hojném počtu zúčastnili vyvrcholení projektu Jabkohraní!

 

Koncem října jsme se stali sedláky. Skřítek Paleček přišel tentokrát s pohádkou Kuřátko a obilí. Poznávali jsme rozdíly mezi jednotlivými druhy obilí, a hráli si na Popelky při jejich třídění. Učili se zaplnit plochu papíru pomocí správné techniky malby se štětcem spojené s prožitkem ze žluté barvy. Rozehřála nás masáž s kaštany. Stavěli jsme dráhu z kaštanů, kde na nás čekaly nástrahy. Pro jejich překonání jsme dělali dřepy, chodili po špičkách, skákali snožmo a běhali slalom. Naučili jsme se nové písničky a básničky.

TLUČU, TLUČU MÁK

Tluču, tluču mák,

ale nevím jak.

Povězte mi panímámo,

jak se tluče mák.

Takhle, takhle, tak,

tak se mele mák.

Na ty naše koláče,

které máma upeče.

KUŘE

Puťa, puťa, puť,

přeji dobrou chuť.

Zrnka zobu zoby, zob,

panímámo ještě hoď.

Běží kolem sestřička,

žluťounká je celičká.

Naše máma slepice

sezobala nejvíce.

ČÍŽEČKU, ČÍŽEČKU

1. Čížečku, čížečku, ptáčku maličký,
pověz mi čížečku, jak sejou mák?
Aj tak, tak sejou mák, aj tak, tak sejou mák,
aj tak, tak sejou mák, tak sejou mák.
2. ... roste ...
3. ... kvete ...
4. ... lámou ...
5. ...melou ...
6. ... jedí ...

JEDE SEDLÁK DO MLEJNA

Jede sedlák do mlejna                                 Když do mlejna přijeli

VÝDR UN PUM PUM,                                   VÝDR UN PUM PUM,

s čtyřma koňma vranejma                            na mlynáře volali

VÝDR UN PUM PUM.                                   VÝDR UN PUM PUM.

Jede sedlák do mlejna                                 Když do mlejna přijeli

VÝDR UN PUM HEJ SA SA,                        VÝDR UN PUM HEJ SA SA,

s čtyřma koňma vranejma                            na mlynáře volali

VÝDR UN PUM PUM.                                    VÝDR UN PUM PUM.

 

Hej, vy, pane mlynáři                                   Složte vy ho do sence

VÝDR UN PUM PUM,                                    VÝDR UN PUM PUM,

kam se ten oves složí?                                  K mej panenky postýlce

VÝDR UN PUM PUM.                                    VÝDR UN PUM PUM.

Hej, vy, pane mlynáři                                    Složte vy ho do sence,

VÝDR UN PUM HEJ SA SA,                         VÝDR UN PUM HEJ SA SA,

kam se ten oves složí?                                   k mej panenky postýlce,

VÝDR UN PUM PUM.                                     VÝDR UN PUM PUM.

KAŠTÁNEK

Kaštánku, kaštánku, počkej tu na mě.

Zvednu tě ze země, dám do své dlaně.

Pěkně se ohřeješ, zaleskneš za krátko,

ve škole si z tebe udělám zvířátko.

Září u sluníček

V měsíci září na nás čekalo spoustu úkolů, se kterými jsme se obdivuhodně rychle vypořádali. Děti se seznámily s novým prostředím, ve kterém na ně čekaly hračky, hry a další nové věci. Poznaly paní učitelky a nové kamarády, naučily se jejich jména. Společně jsme si vyrobili pravidla a vyvěsili je ve třídě a v prostorách šatny. Stále si je připomínáme pomocí básniček a myslíme na jejich dodržování, aby nám společně bylo hezky. Další, s kým se děti seznámily, je náš nepostradatelný skřítek Paleček. Navštěvuje nás každý den, aby nám pověděl co se děje v přírodě. Ukazuje nám, jaký máme den v týdnu, jeho barvu a vůni. My mu na oplátku zpíváme písničky a předvádíme nové básničky. Také jsme se naučily, jak ho jemně probudit…

Nejprve písničkou:

Skřítek spí, tiše sní,

kdo ho dneska probudí?

Pohladí, ručičkou.

Poté písničkou s pohoupáním (z rukou kolébka):

Houpy, hou, houpy, hou,

houpáme ti postýlkou.

Houpy, hou, houpy, hou,

proč už nejsi na nohou?

Nakonec zvoláním:

Skřítku, vstávej, už je den, pojď z postýlky rychle ven!

Většině činností předcházejí rituály pro lepší orientaci v čase a režimu dne. Rituály jsou v podobě písniček, básniček a zvonění na zvoneček.

K rannímu pozdravu nás nejprve připraví zvoneček a básnička:

Zvoní, zvoní, zvoneček,

že už je hrám koneček.

 

Poté následuje uklízecí písnička:

Uklidíme hračky,

zpátky do poličky,

až ty hračky uklidíme,

tak se pěkně pozdravíme,

hola, hola, hej,

každý pomáhej.

 

Když má každá hračka své místo, svoláme se do kroužku rovněž pomocí písniček.

Děti, děti, děláme kolečko,

děti, děti, děláme kruh.

A také:

Kolo, kolo, kolovrátek,

vejděte do mojich vrátek.

Když do vrátek vejdete,

skřítka tam najdete.

 

 Následuje ranní pozdrav, kterým začínáme každý společný den.

Dobrý den, dobrý den,

pojďte všechny děti sem.

Dobrý den, dobrý den,

ať je krásný celý den.

Kdo je z dětí dneska tady,

zazpívá si s chutí s námi.

Dobrý den, dobrý den,

ať je krásný celý den.

 

Při řízených činnostech se dozvídáme spoustu nových věcí o světě a věcech kolem nás. Jsou ukryté v pohádkách, obrázcích, písničkách, říkankách s pohybem, různých hrách a podobně. Bavíme se společně a je nám při tom prima.

Někdy potřebujeme pořádně uvolnit energii, a tak si společně zadupeme.

Dupy, dupy,

šlapy, šlapy,

čí jsou tyhle sloní tlapy?

Když ty tlapy zadupou,

duní celou chalupou.

Poté ji dostaneme zpět do těla říkankou:

Ruce, ruce, ručičky,

prsty, prsty, prstíčky.

Máme hebké dlaně,

zatleskáme na ně.

Nohy, nohy, nožičky,

prsty, prsty, prstíčky.

Máme pevné paty,

zadupeme taky.

Když máme velmi špatnou náladu nebo v sobě dusíme vztek, tyto emoce se pokoušíme zvládnout pomocí básně, na jejímž konci si zadupeme a zakřičíme:

Křen, petržel, tuřín,

držte mě já strašně zuřím!